Witam serdecznie.

Zapraszam do testu/recenzji karty graficznej Asus Strix GTX 1060 6GB. Szczegółowe dane techniczne o tym modelu znajdziecie na tej stronie producenta. Omawiany model jest to wersja standardowa, więc bez dopisku OC. Wersja OC każdej z kart z rodziny GTX 10, pozwala na osiągniecie po OC wyższych taktowań zegarów w zależności od danej sztuki o 50-100 MHz. Poza tym jest to dokładnie ten sam model karty co bez dopisku OC.

Wygląd zewnętrzny i budowa

Karta zapakowana jest tradycyjnie dla Asusa w eleganckie pudełko, które stanowi dobre zabezpieczenie w czasie transportu. W zestawie dostajemy standardowe elementy, takie jak płyta ze sterownikami, zaślepki na porty karty, czy instrukcja. Strix posiada elegancki backplate, który usztywnia konstrukcję GPU oraz nadaje bardzo ładny wygląd. Niestety w tym modelu producent nie zastosował pooświetlanego logo ROG na backplacie za co leci minus, gdyż  w cenie ok 1500 zł zdecydowanie powinno być wszystko co najlepsze – to nie jest karta za 500 zł!

Karta posiada rozbudowany układ chłodzenia, dzięki któremu w obciążeniu są uzyskiwane niskie temperatury i bardzo dobra kultura pracy. Wszystkie elementy chłodzenia karty są bardzo dobrze spasowane, a materiały użyte do wykonania chłodzenia GPU są bdb jakości np. wszelkie plastiki. Strix posiada po dwa porty DisplayPort i HDMI oraz jeden port DVI.

Metodologia i platforma testowa

– procesor: Intel i7-6700K – OC do 4,8 Ghz przy 1,385V

– pasta termoprzewodząca: Noctua NT-H1

– chłodzenie procesora: NZXT Kraken X61

– płyta główna: MSI Z270 MPower Gaming Titanium

– pamięć RAM: Adata XPG Dazzle DDR4, 2x8GB – OC do 3333MHz CL17

– karta graficzna: Asus GTX 1060 6GB Strix

– zasilacz: Corsair RM850X

– dysk SSD: Samsung 960 EVO 500 GB SSD NVME M.2.

– dysk HDD: Seagate Barracuda 3TB

– obudowa: Thermaltake Core P5 Green Edition

Testy wydajności są przeprowadzane przy procesorze podkręconym do 4,8 GHz przy Vcore=1,385 V, by możliwie zminimalizować negatywny wpływ jednostki obliczeniowej na wyniki. Pamięci zaś pracują z wartościami  3333 MHz CL17-17-17-37. Wykorzystany system operacyjny to Win 10 Home 64-bit ze wszystkimi aktualizacjami dostępnymi na dzień 11.02.2018, a wersja sterownika graficznego, to  ForceWare 390.65 WHQL.

Do pomiaru liczby klatek posłużyły programy Fraps 3.5.99 i MSI Afteburner. Wszystkie próby testowe są uruchamiane po minimum 15 minutowej rozgrywce, by wskazać wartości faktycznie realne, a nie szczytowe. Ja testuję karty graficzne przy ustawieniach fabrycznych, jak również po OC do maksymalnych stabilnych zegarów GPU oraz VRAM. Pisząc o ustawieniach fabrycznych, mam na myśli wartości, z jakimi karta opuściła fabrykę i pracuje po wyjęciu jej z pudełka.

Testy wydajności, temperatury, kultura pracy i pobór energii

Na początek wyniki wydajności w benchmarku Unigine Valley 1.0. Testy wykonałem 3 razy pod rząd, żeby sprawdzić powtarzalność pomiarów. Karta jest testowana w rozdzielczości QHD/2k (2560x1440p) na ustawieniach maksymalnych, ale bez włączonej synchronizacji, by nie ograniczać ilości klatek oraz bez wygładzania krawędzi, gdyż w tej rozdzielczości jest to zbędne i włączenie tej opcji bardzo niewiele poprawia jakość obrazu, więc nie ma sensu marnować mocy karty na tę opcje.

Nie sugerujcie się najniższym FPSem w tym benchmarku, gdyż ten program posiada bug i za każdym razem w tym samym momencie jest mikro zacięcie podczas testu karty i znaczny spadek wartości FPS – stąd tak niska minimalna ilość klatek.

ustawienia bazowe karty – przed OC:

rdzeń: 1860 MHzpamięci: 4007 MHzpower limit: 100%temperatura: 59-60 C, poziom głośności: 35-35,5 dBi, pobór prądu: 110-120 W

kultura pracy, temperatury i pobór prądu – przed OC:

rozdzielczość 2k (2560×1440) – detale ultra – benchmark

Śródziemie – Cień Wojny (2017) – rozdzielczość 2k (2560×1440) – detale ultra – przed OC

Śródziemie – Cień Wojny (2017) – rozdzielczość 2k (2560×1440) – detale wysokie – przed OC

Śródziemie – Cień Wojny (2017) – rozdzielczość 2k (2560×1440) – detale średnie – przed OC

rozdzielczość FHD (1920×1080) – detale ultra – benchmark

Śródziemie – Cień Wojny (2017) – rozdzielczość  FHD (1920×1080) – detale ultra – przed OC

Śródziemie – Cień Wojny (2017) – rozdzielczość  FHD (1920×1080) – detale wysokie – przed OC

Śródziemie – Cień Wojny (2017) – rozdzielczość  FHD (1920×1080) – detale średnie – przed OC

ustawienia po OC karty:

rdzeń: 2012 MHzpamięci: 4415 MHzpower limit: 116%temperatura: 61-62 C, poziom głośności: 36-36,5 dBi, pobór prądu: 130-140 W

kultura pracy, temperatury i pobór prądu po OC:

rozdzielczość 2k (2560×1440) – detale wysokie – benchmark – po OC:

Śródziemie – Cień Wojny (2017) – rozdzielczość 2k (2560×1440) – detale ultra – po OC:

Śródziemie – Cień Wojny (2017) – rozdzielczość 2k (2560×1440) – detale wysokie – po OC:

Śródziemie – Cień Wojny (2017) – rozdzielczość 2k (2560×1440) – detale średnie – po OC:

rozdzielczość FHD (1920×1080) – detale ultra – benchmark – po OC:

Śródziemie – Cień Wojny (2017) – rozdzielczość FHD (1920×1080) – detale ultra – po OC:

Śródziemie – Cień Wojny (2017) – rozdzielczość FHD (1920×1080) – detale wysokie – po OC:

Śródziemie – Cień Wojny (2017) – rozdzielczość FHD (1920×1080) – detale średnie – po OC:

Po wykonaniu OC wydajność wzrosła o ok 5-6%, kultura pracy pogorszyła się zaledwie o ok 1 dBi, a temperatura wzrosła zaledwie o 1-2 C. Pamiętacie proszę, że to iż ja mam pod obciążeniem na tej karcie tak niskie temperatury, to głównie zasługa posiadania półotwartej obudowy Thermaltake Core P5. W zależności od tego jaką posiadacie obudowę, to osiągane temp będą nieco inne.

Co do wydajności GTX 1060 6GB, to karta zapewnia FPS na poziomie 40-70 klatek w rozdzielczości 2k QHD na detalach wysokich z wyłączoną synchronizacją pionową  w benchmarku Unigine Valley. Natomiast w grach jest podobnie, czego przykładem jest gra Śródziemie Cień Wojny. W zależności od danej gry i jej optymalizacji przez producenta, ilość klatek będzie różna, nie mniej na detalach wysokich/średnich w 2k karta ta zapewnia płynne granie na poziomie 50-70 FPS. 

Podsumowanie

W skali 1-10 kartę oceniam na 9.

Na tej karcie pogracie płynnie w nowe gry na detalach ultra/maksymalnych  w rozdzielczości FHD na monitorze o odświeżaniu 60-75 Hz i na detalach średnich na 120-144 Hz oraz w 2k na monitorze 60-75 Hz na detalach średnich/wysokich. W zależności od optymalizacji danej gry przez producenta oraz od posiadanego przez Was procesora i pamięci RAM, ilość generowanych klatek będzie różna.

ZALETY:

– bardzo ładny wygląd zewnętrzny karty

– porządna jakość wykonania GPU zwłaszcza jej układu chłodzenia

– wysoka jakość użytych materiałów – cewki nie piszczą, a plastiki są wysokiej jakości

– świetna kultura pracy oraz niski pobór prądu

– niskie temperatury pracy

– dobra wydajność w rozdzielczości 2k oraz bardzo dobra w rozdzielczości FHD

WADY:

– dla niektórych brak podświetlanego na backplacie logo ROG Asusa


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

5 × two =

Przejdź do paska narzędzi