Przejdź do paska narzędzi

Witam serdecznie.

Zapraszam do poradnika na temat prawidłowego wyboru opon i obręczy do poszczególnej mocy ebika (roweru elektrycznego). Zapraszam

1. Ebike o mocy 500W – 2500W

Obręcze:

Na ebikach poruszamy się z wyższymi prędkościami, niż na rowerach bez silnika i baterii, dlatego też należy dobrać odpowiednio mocniejsze obręcze, szprychy i opony.

  1. obręcze Dartmoor Fortress V2 – są to obręcze renomowanej polskiej firmy, które wyróżniają się dobrym stosunkiem ceny do wytrzymałości. Do tego wykonane są z wytrzymałego stopu aluminium 6061, mają 3 komory, dwie ścianki, są anodowane i dostępne w kilku kolorach oraz dodatkowo są kapslowane. Szerokość zew. 32,5 mm, szerokość wew. 25mm
  2. obręcze Dartmoor Raider – są one bardzo podobne pod każdym względem do Fortress V2 poza tym, że mają 2 komory zamiast 3. Do tego minimalnie węższe. Szerokość zew. 31,5 mm, szerokość wew. 24mm

Są jeszcze inne dobre obręcze z Dartmoora, ale je pominę, gdyż do ebika potrzebne są szersze obręcze i szersze opony, aby mieć dobrą przyczepność do podłoża.

Szprychy:

Zwłaszcza do tylnego koła, polecam dać szprychy rowerowe o grubości 2,3 mm zamiast standardowych 2 mm. Takowe szprychy są mocniejsze i bardziej wytrzymałe – idealne do niezbyt mocnych silników umieszczonych w tylnym kole. Osobiscie mam i polecam szprychy firmy Sapim 2,3mm, które można kupić w sklepie maxev. Są dostępne w różnych kolorach, także dla każdego się coś znajdzie.

Opony i ich wielkość:

Aby mieć dobrą przyczepność do podłoża, należy zakupić odpowiedniej jakości i szerokości opony. Przy założeniu, że mamy już obręcz o szerokości zewnętrznej minimum 30mm, czas wybrać opony. Na początek przypomnę, że najlepiej wybierać opony i koła w rozmiarze 26 cali do silników umieszczonych w tylnym kole, ponieważ większe (27,28,29″) powodują szybsze grzanie się silników, gorszy moment obrotowy, większe opory toczenia, gorsze przyspieszenie i do tego wyższe zużycie prądu. Z kolei do silników centralnych mogą być koła 27,28,29 cali, gdyż zasada działania takowych silników jest nieco inna.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze opon do ebika?

  1. odpowiednia szerokość – opona do ebika w rozmiarze 26″ powinna mieć minimum szerokość 54 mm, czyli np. 26×2.25-2.50. Szersza opona, to większa powierzchnia styku z podłożem a więc lepsza przyczepność. Polecam opony Schwalbe, Maxxis i Continental.
  2. indeks prędkości – Jeśli chcemy naszym ebikiem śmigać bezpiecznie np. 45-50 km/h, to należy kupować opony, które mają oznaczenie producenta: Ebike 50 km/h. Dzięki temu mamy pewność, że dana opona podczas jazdy z prędkością 50 km/h nie ma prawa się rozlecieć! Jest także kilka modeli opon, które nie mają oznaczenia producenta, że nadają się do jazdy do 50km/h, a jednak zgodnie z testami użytkowników się nadają i nic złego się z nimi nie dzieje. Oczywiście nikt na takie opony nie daje żadnej gwarancji, że się ona nie rozleci przy 45-50 km/h np. Chaoyang 26×2.50
  3. jakość oplotu opony nie należy kupować opon, których oplot podawany przez producenta jest niższy, niż 50 TPI/EPI, gdyż ich jakość wykonania jest wtedy słaba
  4. drutowane, czy zwijane – do ebika wybierajcie tylko i wyłącznie opony drutowane, dzięki temu macie pewność, że podczas jazdy opona nie wyskoczy z rantu obręczy. Drut wokół opony nadaje jej sztywności i sprawia, że guma dobrze trzyma się w danej obręczy

Pamiętajcie także o zastosowaniu odpowiednich dętek do opon. Jeśli macie oponę np. 26×2.25, to kupujecie dętkę 26×2.25-2.50, jak macie oponę 26×3.00, to kupujecie dętkę 26×3.00-3.50 itd. Chodzi o to, aby kupić troszkę szerszą dętkę niż ma dana opona szerokość, dzięki temu po napompowaniu do określonego rozmiaru, dętka nie rozciągnie się za bardzo, a więc będzie miała grubsze ścianki, czyli będzie mocniejsza.

2. Ebike o mocy 2,5kW – 4kW

Obręcze:

W przypadku ebików na ramach stalowych (typu Falcon, Spark, Vector, Kariwa), które rozwijają prędkości 50-65 km/h, do przodu polecam stosowanie koła 26″ lub 24″ rowerowego na obręczy o szerokości zewnętrznej minimum 40 mm. Dzięki temu można założyć szerokie opony np. 26×2.50-3.00. Nie polecam dawać do przodu kół moto do mocy silnika 3-4 kW, gdyż to spowoduje gorsze przyspieszenie ebika (10-15%), spadek zasięgu na jednym ładowaniu (10-15%), a to wszystko przez wyższą wagę koła.

Dobre, szerokie obręcze rowerowe:

  1. obrecz 24″ SUN RIMS DOUBLE Track – szerokość zew. 41mm, szerokość wew. 35mm
  2. obręcz Saiko Doom  26″ – szerokość zew. 50mm, szerokość wew. 42mm + kapslowane otwory na szprychy

Szprychy:

W kwestii szprych obowiązuje taka sama zasada jak dla ebików o silnikach max 2,5 kW, czyli szprychy 2,3mm na przednie koło.

Opony przednie i ich wielkość:

Jeśli wybraliście obręcz rowerową 24 cale, to nie ma dużego wyboru opon. Dostępna jest tak naprawdę tylko jedna sensowna, czyli Duro Razorback 24×3.00. Nie każdemu ta opona przypadnie do gustu, gdyż ma rzadko rozmieszczoną i wysoką kostkę, a więc typowo agresywny bieżnik terenowy, który na asfalcie zwłaszcza, gdy jest mokro nie trzyma się zbyt dobrze. Do tego jest droga, gdyż nowa sztuka kosztuje ok. 130-150zł i bywają okresy w roku, gdy jest bardzo ciężko dostępna.

Dlatego też zdecydowanie bardziej polecam obręcz rowerową 26″, gdyż w tym rozmiarze jest większy wybór opon. Godne polecenia, to np.:

  1. Chaoyang CYT H-580 26×3.0: (75mm szeroka)
  2. Schwalbe Magic Mary 26×2.35 (60mm szeroka)
  3. Maxxis MINION DHR II 26×2,40 (61mm szeroka)
  4. Schwalbe Marathon Plus MTB 26×2.25 (58mm szeroka)

Pamiętajcie o zastosowaniu odpowiednich dętek do opon! Jeśli macie oponę np. 26×2.25, to kupujecie dętkę 26×2.25-2.50, jak macie oponę 26×3.00, to kupujecie dętkę 26×3.00-3.50 itd. Chodzi o to, aby kupić troszkę szerszą dętkę niż ma dana opona szerokość, dzięki temu po napompowaniu do określonego rozmiaru, dętka nie rozciągnie się za bardzo, a więc będzie miała grubsze ścianki, czyli będzie mocniejsza.

Opony tylne i ich wielkość:

Na tylne koło najlepszym wyborem będzie kupno obręczy aluminiowej moto np. 19×1.40 i do tego opona 19×2.75 lub obręcz 18×1.60 i opona 18×3.00. Unikajcie obręczy stalowych moto do ebika, gdyż wbrew pozorom wcale nie są mocniejsze od lekkich i wytrzymałych aluminiowych! Obręcz moto jest mocniejsza niż jakakolwiek obręcz rowerowa, a z racji, że w tylnym kole są ciężkie silniki o wadze 8-12 kg, to potrzebna jest niezawodna wytrzymałość. Do tego dajemy szprychy moto o grubości 3,2m. Poza tym opona moto jest znacznie bardziej wytrzymała od opon rowerowych, dzięki czemu dużo trudniej ją przebić i sporo wolniej się zużywa bieżnik. Do tego, na gumie moto można z wyższymi prędkościami bezpiecznie jeździć w terenie bez obawy złapania tak szybko kapcia jak na oponie rowerowej

Pamiętajcie w kwestii wyboru opony moto na tył, aby nie wybierać bieżnika typowego na asfalt, gdyż jak na takowym wjedziecie w teren, to będzie średnia przyczepność. Najlepszą opcją jest wybór bieżnika w miarę uniwersalnego.

Polecam poniższe opony:

  1. opona KBF 18×3.00
  2. opona YUANXING 18×3.00
  3. opona Enduro 18×3.00
  4. opona Oldtimer 19×2.75

3. Ebike o mocy 4kW – 20kW

Jeśli chcecie bezpiecznie śmigać ebikami z prędkościami ponad 65 km/h, to zarówno na przodzie jak i na tyle należy dać opony moto np. na przód 19×2.75, a na tyle 18×3.00 albo obie 19″ lub 18″ – to zależy, kto jaką geometrię ebika woli. Do tego odpowiedniej szerokości aluminiowe obręcze moto i szprychy moto.

Dzięki za uwagę


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

1 × 5 =