Witam serdecznie.

Od 1 maja 2018 roku śmigam ebikiem o mocy 1kW, który rozwija prędkości max ok. 45 km/h.  Poruszam się najczęściej po drogach publicznych w Częstochowie, jadać np. do pracy, czy do danego sklepu oraz po rożnych bezdrożach. Jak na razie zero problemów z policją miałem – nawet mnie ani razu nie zatrzymali do kontroli, choć mogli gdyby chcieli… – i oby tak zostało oczywiście.

Z tego też powodu, pragnę podzielić się z Wami moimi spostrzeżeniami, które powinny Wam pomóc w bezpiecznej jeździe.

Zasady bezpieczeństwa w jeździe e-bikiem i przydatne akcesoria

 💥1. Po drogach rowerowych należy ebikiem jeździć tak, aby nie stwarzać zagrożenia dla innych rowerzystów – jak wyprzedzacie innego rowerzystę i jedziecie np. 40-45 km/h, to zwolnijcie przy wyprzedzaniu do ok. 25-30 km/h, aby go nie wystraszyć mknąc jak strzała! Tak się składa, że nadal zbyt mało osób słyszało o elektrycznych rowerach, a co dopiero takowy zobaczyć na żywo w akcji…  To samo się tyczy poruszania po drodze rowerowej, która jest współdzielona z pieszymi – odradzam zasuwać wtedy slalomem z dużą prędkością między ludźmi, no chyba, że chcecie kogoś potrącić i mieć z tego powodu problemy…  

💥 2. Jak jedziecie ebikiem po drodze publicznej, to poruszajcie się jak na zwykły rower przystało, czyli trzymajcie się prawej strony drogi, no chyba, że zasuwacie 70-80 km/h, to wtedy bezpieczniej jechać środkiem pasa ruchu aniżeli blisko krawędzi jezdni…

  💥 3. Na ebiku miejcie światło przednie w słabym trybie włączone zawsze nawet w dzień i skierowane prosto w kierowców – nie w dół jezdni!!!, bo kierowcy myślą, że to zwykły rower jedzie, a dzięki światłu jesteście dla nich znacznie bardziej widoczni! To samo miejcie światło z tyłu włączone nawet w dzień np. w trybie migającym. Dzięki wspomnianym światłom poprawicie znacznie swoje bezpieczeństwo na drodze!

💥 4. Po drogach publicznych nie popisujcie się jeżdżąc np. na jednym kole. Kto chce się w ten sposób popisywać, to od tego są drogi polne, leśne itp. wtedy droga wolna i nie stwarzacie zagrożenia dla osób postronnych, a co najwyżej dla siebie…   

 💥  5. Zawsze jeździjcie w kasku Full Face dla Własnego bezpieczeństwa + rękawice ochronne+ ochraniacze na kolana i łokcie. Poruszając się ebikiem rozwija się znacznie wyższe prędkości niż podczas jazdy zwykłym rowerem, więc upadek przy prędkości 50-60 km/h nie będzie przyjemny bez zestawu ochraniaczy i kasku… Pamiętajcie w tej kwestii, aby nie kupować ochraniaczy na kolana i łokcie poniżej kwoty 100zł za 2 szt danych ochraniaczy, ponieważ będą one słabej jakości i mało wygodne – sam to przerabiałem swego czasu, więc odradzam! Pamiętajcie, że ochraniaczy nie kupuje się na chwilę, jeśli nie będziecie zaliczali zbyt często gleb, to posłużą Wam przeważnie 3-5 lat. 

💥6. Jadąc ebikiem po drodze publicznej stosujcie się do przepisów jakie wyznaczają znaki drogowe. To samo się tyczy dopuszczalnej prędkości maksymalnej np. w terenie zabudowanym… Zwłaszcza mam tutaj na myśli mocne ebiki, które rozwijają prędkości rzędu 80-100 km/h….

💥 7. Polecam zakupić lewe lusterko do e-bika jak i do zwykłego roweru – bardzo się przydaje zarówno podczas jazdy po bezdrożach, jak i w jeździe po drogach publicznych. Dzięki lusterku nie trzeba co chwila się za siebie obracać – wystarczy zerknąć w lusterko i od razu wiadomo co się za nami dzieje. Co ważne, koszt zakupu lusterka nie jest duży, bo wynosi 30-50 zł – a jak raz wypróbujecie jazdy z nim, to przyznacie mi rację, że warto je mieć zawsze!

💥 8. Można wykupić OC rowerzysty w PZU lub w innej firmie, które takowe posiada – w PZU OC obejmuje wszelkie rowery elektryczne bez wyszczególnienia na moc i prędkość max, więc teoretycznie powinno obejmować mocne ebiki i powinno stanowić okoliczność łagodzącą w razie ewentualnej kolizji…

💥9. Obowiązkowym wyposażeniem każdego roweru jak i ebika powinien być dzwonek, żeby można zadzwonić na inny rower lub pieszego, aby ten np. zszedł nam z drogi. Z kolei na samochody dobra opcją jest klakson elektroniczny, który ma głośność 120-130 dBi.

💥10. Bardzo przydatną kwestią jest posiadanie kamery sportowej do nagrywania video. Służy ona przede wszystkim dla naszego bezpieczeństwa podczas jazdy, bo gdy ktoś nam coś złego zrobi np. zajedzie drogę, wymusi pierwszeństwo itp, to wówczas w razie kolizji mamy dowód w postaci filmu, który stanowi konkretny dowód w sprawie. Poza tym za pomocą takowej kamerki można nagrać jakieś fajne widoki podczas danej wycieczki rowerowej. Pamiętajcie przy zakupie kamerki, aby posiadała ona stabilizację obrazu, bo w przeciwnym razie nie będziecie zadowoleni z jakości nagranego filmu. Niestety dobra nowa kamerka sportowa, to koszt minimum ok. 500zł.

💥11. Jak jedziecie po drodze rowerowej i przecina ją jakaś uliczka wyjazdowa, to zawsze zwolnijcie przed nią i upewnijcie się, czy nagle jakiś pojazd z niej nie wyjedzie prosto na Was! Co prawda rowerzysta jadąc drogą rowerową ma pierwszeństwo, ale bezmyślnych kierowców nie brakuje, którzy mają gdzieś Wasze pierwszeństwo lub o tym zapominają…

💥12. Przydatne jest także posiadanie światła STOPU w ebiku – zwłaszcza w maszynach, które rozwijają prędkości 60-70 km/h, koszt zakup takowego na allegro, to  ok. 70-80zł. np. takie. Przydały by się także kierunkowskazy na ebika gdyż przy prędkości 50-70 m/h nie jest dobrą opcją niewystawiane ręki sygnalizując zamiar skrętu…

Jeśli macie jeszcze jakieś pomysły kwestii tematu artykułu, to zapraszam do pisania komentarzy.

Pozdrawiam


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

three × one =

Przejdź do paska narzędzi