Przejdź do paska narzędzi
Witam serdecznie.
Rower elektryczny składała mi firma Spark z Gniezna, ale ich nie polecam, gdyż są to straszne paproki – szkoda Waszego czasu i nerwów na tych “fachowców”! Dla zainteresowanych, którzy nie czują się na siłach samemu składać ebika lub nie mają na to czasu i ochoty, to podaję firmy, które składają mocne rowery elektryczne porządnie np. Falcon, CykloEbike.
Pamiętajcie, że w sezonie (od marca do końca września) długo się czeka na zrobienie na gotowo e-roweru – ja czekałem 2 miesiące. Jest to standard niestety u wszystkich firm składających tego typu ebiki. Dlatego najlepiej jest zamawiać ebika  zimą lub późną jesienią, aby na wiosnę był gotowy. Poza tym, ważne jest, aby mieć sprecyzowane wymagania co do części jakie się chce, aby potem uniknąć niepotrzebnych niedomówień i zmieniania części po otrzymaniu roweru, gdyż przez to traci się sporo czasu i także trochę pieniędzy.
Mój Spark Lite – wykaz części – cena całego roweru, bez kasku, ochraniaczy i kamery, to 17 tys zł brutto.
1. bateria 16s16p (256 sztuk) 67,2V na ogniwach Sanyo GA 18650 – realny zasięg przy prędkości jazdy: 55-65 km/h: 100-110 km, przy 40-45 km/h: 120-130 km, przy 30-40 km/h 130-140 km, przy 25 km/h 170-180 km
Pojemność baterii, to: 56 ah; 3,360 kWh
60V*56ah=3360Wh=3,360kWh
60V – napięcie nominalne
67,2V – napięcie maksymalne (jest zależne od ilości energii w baterii)
56ah – pojemność baterii
2. ładowarka 6A 67,2V czas ładowania od 1-2% pojemności, do 100% zajmuje ok. 9,5h
3. prędkość max. 65-67 km/h – w zależności od stopnia naładowania akumulatora – im mniejsza pojemność baterii, tym prędkość max się zmniejsza do nawet 50-55 km/h przy poziomie naładowania baterii 3-5%.
4. BMS – smart 4-24S, 100A z funkcją bluetooth. Obsługuje ładowanie baterii ładowarką max 10A.
5. silnik Mxcus V3 3k Turbo 45h 16×4 4T o mocy nominalnej 3kW i maksymalnej ciągłej 5kW dobra moc i w połączeniu z baterią 16s16p daje dobry zasięg na jednym ładowaniu. Przy sterowniku mini sabvoton 45A silnik osiąga maksymalnie 60C śmigając po płaskim terenie przy temperaturze otoczenia 24-25C.
Pierwotnie był silnik QS Motor 3k, który ma moc nominalną 1kW i maksymalną ciągłą 3kW, ale ten silnik okazał się za słaby do tej konstrukcji, gdyż za bardzo się grzał.
67,2V*45A=3024 kW – moc silnika maksymalna
60V*45A=2700 kW – moc silnika nominalna
6. sterownik: Mini Sabvoton 45A
7. wyświetlacz TFT marki MQCon – elegacki, niewielkich gabarytów i dobrze czytelny ekran.
8. przednie koło: felga rowerowa 24″ SUN RIMS DOUBLE TRACK, szerokość zewnętrzna 41 mm
9. opona 24″3.00 Wildlife Leopard Duro – obecnie jest tylko jeden model dostępny w sklepach do kupienia w kwestii opony o w miarę uniwersalnym bieżniku w  rozmiarze 24 cale. Niestety ta oponka jest średniej jakości, gdyż wykonana jest z miękkiej mieszanki, więc dość szybko się zużyje zwłaszcza na tylnym kole – na przednim wiadomo wytrzyma dłużej, gdyż nie ma z przodu silnika, więc jest znacznie mniejsze obciążenie na koło. Dlatego na tylne koło polecam obręcz motocyklową+opona moto – no chyba, że chcecie co miesiąc/dwa wymieniać na tyle oponę na nową…. A każda sztuka Duro 24×3.00 kosztuje 120-130 zł…, więc chyba mija się to z celem… 
10. tylne koło: felga moto 19×1.4, szerokość zewnętrzna felgi 48 mm
11. opona moto Mitas 19×2.50 – dla tych co nie wiedzą, szerokość 2.50 w oponach moto odpowiada szerokości 2.75 w oponach rowerowych – także pamiętajcie o tym, aby nie przesadzić ze zbyt szeroką oponą. W kwestii opon moto w rozmiarze 19×2.50 jest kilka modeli ogumienia do wyboru, w porównaniu do opon rowerowych 24×2.75 lub 3.00. Poza tym opona moto jest bardziej wytrzymała i grubsza, więc wystarczy na dłuższy czas użytkowania.
12. amortyzator przedni dwu-półkowy DNM USD8 – jest to amortyzator najczęściej stosowany w ebikach, gdy wyróżnia się dobrym stosunkiem ceny do jakości. Jest to jeden z najtańszych nowych amorów dwupołówkowych do kupienia na rynku (koszt ok. 1600-1700 zł). Warto pamiętać, że nie zapewnia on super świetnej amortyzacji/tłumienia tylko średnią – jeśli interesuje Was bardzo dobra jakość tłumienia na dziurach, to trzeba zainwestować w lepsze amortyzatory np. firmy Fox, Marzocchi, Manitou. Nie są to jednak tanie rzeczy niestety, gdyż lepszej jakości nowy przedni amor dwupółkowy, to koszt ok. 5000-5500 zł.
13. damper tylny Rock Shock Kage R + sprężyna 400lbs  – długość montażowa wynosi 240mm, a długość skoku, to 76mm. Jest to średniej klasy damper, który można kupić nowy outletowy (często poobijany, porysany, ale działa jak typowa nówka) za ok 850-900zł jak się trafi okazja. Natomiast typowo nowy ten damper do kupienia na rynku, to już koszt ok 1600-2000 zł wraz ze sprężyną. W cenie ok. 2 tys można także nabyć Manitou Revox Pro.
Na pewno Kage R lepiej tłumi nierówności niż budżetowy DNM RCP3 – wiem, gdyż wymieniłem RCP3 na Kage R. Do Kage R można kupić bez problemu sprężynę o twardości 400 i 350lbs, a do RCP3, największa, to max 450lbs.
14. 2x hamulce hydrauliczne 4 tłoczkowe Magura MT5e – przy wadze e-bika ok. 50 kg i wyższej, hamulce 4 tłoczkowe są absolutnym minimum. Do tego hamowanie regeneracyjne silnikiem powoduje, że ebike szybko hamuje. Co do Magury MT5e, to mają one kilka wad i dlatego będę je wymieniał na 4 tłoczkowe Tektro Dorado.
Wady Magury MT5e:
1) klamki jak i cały korpus ze zbiornikiem na olej mineralny jest wykonany z jakiegoś rodzaju plastiku, przez co te hamulce nie trzymają zbyt dobrze szczelności i się zapowietrzają po pewnym czasie.
2) nie da się szybko wymienić klocków hamulcowych w MT5e, gdyż aby to zrobić należy poluzować śrubkę od zbiornika płynu, aby cofnąć tłoczki i następnie po wymianie klocków trzeba hamulce odpowietrzyć.
15. 2x tarcza hamulcowa pływająca Hope 203 mm – porządnej jakości, grube tarcze hamulcowe, na grubym pająku, także jak najbardziej dobrze się sprawdzą z mocnymi hamulcami i z ich chłodzeniem. Do tego dostępne są w kilku wersjach kolorystycznych pająku środkowego, więc można kolorystycznie je elegancko dobrać pod kolor danego e-bika.
Najtańszymi sensownymi tarczami do ebików rozwijających prędkości max 50 km/h i wyższe, są 203mm Tektro.
Ważne! Tarcze hamulcowe pływające wyróżniają się tym od tarcz innych firm, że część ścierna jest połączona specjalnymi pierścieniami, a nie nitami ze środkowym pająkiem! Dzięki temu tarcze pływające podczas hamowania z dużej prędkości (60km/h i więcej) nie wykrzywiają się jak ma to miejsce w tarczach mocowanych za pomocą nitów! Sam to przerabiałem z tarczami 203mm firmy A2Z, więc wiem co mówię.
16. piasta przedniego koła Novatec – dobrej jakości piasta na łożyskach maszynowych, która jest dedykowana do stosowania z widelcami dwu-półkowymi
17. chwyty rowerowe/gripy przykręcane z obu stron – niby to oczywiste, ale warto wspomnieć, że warto wybierać gripy przykręcane z obu stron, gdyż dzięki temu bardzo łatwo się je zakłada i zdejmuje z kierownicy w porównaniu do gripów wciskanych lub przykręcanych tylko z jednej strony.
18. siodełko ROYAL Avenue – osobiście polecam to siodełko, gdyż jest bardzo wygodne i porządnie wykonane – używam je od 3 lat i nadal spisuje się znakomicie.
18. pedały łożyska maszynowe CNC SMS 0.1 ZŁOTE – pedały, to kwestia gustu, ale myślę, że podane przeze mnie mogą się podobać, gdyż są eleganckie wizualnie, porządne jakościowo, dostępne w kilku kolorach i do tego nie kosztują zbyt wiele, bo ok. 90-100 zł za komplet
19. błotniki przód i tył Madhugger – dobrej jakości błotniki, które skutecznie chronią przed błotem na ubraniu, choć wizualnie wyglądają niezbyt ciekawie…
20. wolnobieg lub kaseta 7rz 11-28 – jeśli chcecie móc kręcić skutecznie pedałami przy wyższej prędkości niż 20-25 km/h, to potrzeba takowy właśnie wolnobieg lub takową kasetę – to już zależy od silnika jaki posiadacie lub zamierzacie mieć. Do tego trzeba pamiętać o zastosowaniu przedniej zębatki minimum o 48 zębach.
21. światła Stopu są bardzo przydatne w ebikach, gdyż dzięki nim pojazdy jadące za nami wiedzą kiedy hamujemy. Przydaje się to nie tylko na drogach publicznych, ale i śmigając z kumplami po lasach. Do pełni szczęścia brakuje jedynie kierunkowskazów, gdyż sygnalizowanie zamiaru skrętu ręką przy prędkości 50-60 km/h nie jest zbyt bezpieczne i wygodne.
22. stopka Ursus Kaiser 69 centralna – jest to w chwili obecnej najmocniejsza stopka rowerowa dostępna do kupienia na allegro. Zdaniem producenta nadaje się do ebików o wadze max 55kg. 
23. waga całkowita roweru: ok 52 kg – jest to najlżejsza wersja e-bika na ramie Spark. Lżejszą konstrukcję można zbudować jedynie na ramie Vector, gdzie wchodzi max ok. 160 szt ogniw 18650. Wtedy takowy ebike waży ok. 40-41kg.
Zaletą ramy Lite/Slim jest mniejsza waga całego roweru poprzez węższą ramę (szerokość zewnętrzna ramy, to 106mm), a to się wiąże z mniejszą baterią, oraz ze słabszym i tym samym lżejszym silnikiem. Dzięki temu e-bike jest jeszcze fajnie zwrotny podczas jazdy z racji stosunkowo niewielkiej wagi i do tego sporo tańszy niż mocniejsze konstrukcje na ramach o pełnych wymiarach. Wadą z kolei jest to, że jest w ramie dość ciasno, żeby zmieścić wszelkie kable przy baterii 16s16p i gdy sterownik daje się w ramie.
Koszty użytkowania
koszt zużytego prądu na naładowanie akumulatora od 2-3% do 100%, to ok. 3,7 kWh.
1 kWh=0,60-0,65 zł brutto
3,7*0,60 zł= 2,22 zł, czyli w zaokrągleniu 2,30 zł
W zależności od prędkości z jaką się jeździ to, to koszt przejechania 100 km Sparkiem Lite 3kW wynosi 1,50-2,50 zł!!!
Do tego za ok. 9-10 lat należało będzie doliczyć koszt  wymiany ogniw na nowe, ale na razie jest zbyt wcześnie aby to liczyć, bo nie wiem jak będzie z ich żywotnością po kilku latach użytkowania…
Ebike kontra auto spalinowe, które pali 7L na 100km drogi

Pobawię się chwilę w przeanalizowanie, po przejechaniu ilu kilometrów zwróci się zakup danego ebika.

ebike 3kw, koszt zakupu 17 000zł
100 km= 2,5zł – koszt prądu z gniazdka potrzebnego do naładowania baterii
1000 km=10*2,5zł= 25zł

10 000 km=10*25zł= 250zł
50 000 km=5*250zł= 1250zł
100 000 km=10*250zł= 2500zł

auto 7 litrów spalania, koszt zakupu 17 000zł

dla uproszczenia liczenia, przyjąłem koszt 1L benzyny=5zł
100 km=7L*5zł= 35zł
1000 km=10*35zł= 350zł*

10 000 km=10*350zł= 3500zł
50 000 km=5*3500zł= 17 500zł
100 000 km=10*3500zł= 35 000zł

ebike: 50 000 km=5*250zł= 1 250zł / auto: 50 000 km=5*3500zł= 17 500zł

A więc po przejechaniu około 49-50 tys km zwraca się zakup mojego ebika. Oczywiście do całej analizy kosztów użytkowania obu pojazdów, należało by doliczyć np. koszty ubezpieczenia, koszy wymiany klocków hamulcowych, serwis amortyzatorów, wymiana płynu hamulcowego, wymiana oleju itp. Takową analizę wykonałem w jednym artykule, także kto jeszcze nie czytał, to zapraszam – link dostępny TUTAJ.
Zapraszam do dyskusji

4 Komentarze

Grzegorz · 27/05/2020 o 10:56

Witam mam pytanie jak działa wspomaganie Pass w tym sterowniku?

Sławek · 15/09/2020 o 07:08

Bardzo podoba mi się Twój opis i widzę, że znasz się na tym.
Mam zatem prośbę o pomoc w doborze silnika, ramy, sterownika i baterii, no i jak znajdziesz więcej czasu to innych części.
Potrzebuję ebike, który będzie spełniał te cechy:
– będzie dość zwrotny, cienka rama – sporo jeżdżę po single-trackach rowerowych,
– nie będzie ważył za dużo (max40kg) – muszę go wpakować własnoręcznie do mojego SUVA do bagażnika (normalny rower wchodzi bez odkręcania kół,
– zasięg z lekkim wspomaganiem minimum 80km, bez wspomagania 60km.
– minimum 3kW mocy, obecnie mam 750W bafanga i chciałbym sporo więcej.
– będzie podjeżdżał pod każdą górkę w każdych warunkach.
– będzie miał blokadę do 250W i 25km/h – do jazdy po drodze publicznej.

Jeżeli mógłbyś podpowiedzić mi główne części i wskazać firmę/stronę która i to wykona byłbym wdzięczny 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

19 − 8 =